sakurachan

Direktlänk till inlägg 10 februari 2013

Mer om Lolitas historia

Av Sakurachan - 10 februari 2013 12:50

Lolita, som de flesta vet, är en del av Japans subkultur. Klänningar försedd i spets och söta peruker och hår i pastelfärger och paraplyer de bär på är vanligt.

Faktiskt är det så (som de flesta tror) att klädstilen har ingen koppling till den där västerländska romanen ''Lolita'' som handlar om ens mans förälskande i en ung flicka.

Stilen växte fram under 1980-talet och är inspirerad från barock, rococo och den viktorianska eran.


För de flesta är lolita bara någon av de många klädstilarna och för de andra så är det en hel livstil.

Pojkar kan viss klä i sig det, men, det är nog mera flickor som klär i sig docklikande kläder och vill bära peruker så de ser mera dockliknande ut och mycket flickaktiga och oskyldiga ut.

(Vilket stilen mycket går ut på)


Termen lolita: tagen från wikipedia: för er som inte förstod vad jag menade.

Inom den japanska lolitakulturen anspelar termen lolita mer på en gullig ungdomlighet och oskuldsfullhet. Innebörden är alltså märkbart frikopplad från det västerländska, sexuellt laddade lolita-begreppet. Detta har sitt ursprung i Vladimir Nabokovs roman Lolita från 1955, om en vuxen mans sexuella fascination för sexuellt brådmogna unga flickor. Den japanska stilen är mer docksöt, i samklang med japansk modern populärkulturs vurm för det söta (kawaii). Till stilen används oftasts rosetter och söta klackar. Till den söta stilen använder de oftast mycket rosa i kläderna. De brukar färga sitt hår i olika fäger och oftast sätter de på sig en peruk. De brukar ha vackra mönster på sina kläder. Som ex. till carneval lolita så använder de karuseller, hästar och mer.


Det finns många många olika lolita stilar, lovar att jag ska nån gång nämna de flesta!

 

(Enligt mig är det Carneval Lolita)


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sakurachan - 30 maj 2013 19:29

En ännu novell. Som sagt: Copright. Och det hela var min ide, blandade tankar om döden, livet, själar och en massa religiösa saker. Och den sörja jag har kokat ihop: Här är resultaten:       Inget namn.   Kyrkogården stod tomt och ödsligt...

Av Sakurachan - 26 maj 2013 20:07


Ja, börjar tappa hållningen på bloggen. (Eller om man ens säger så?)Då får jag spamma på med ord, meningar, tankar, ordstycken och så vidare. De senaste dagarna har varit som vanligt, kyarypamyupamyus nya låt ''Invader Invader'' har fastnat i mitt hu...

Av Sakurachan - 18 maj 2013 17:10

Som sagt, rubriken lyder. Ja, ni får inte kopiera novellen, inte påstå att det var NI som har skapat den och så. Ja, men än så länge är det här det som jag har fått till:       Sumpråttor invaderar Rebecka gick sin vanliga promenad i ...

Av Sakurachan - 18 maj 2013 16:55

Ja, kawaiicat vill det. och jag tänkte att det kanske skulle bli mer roligare e3e   Men iaf.   ~Om du fick välja en sak du skulle göra i hela ditt liv, vad skulle det vara? Resa till Japan såklart. och bli en mangaka. ~Ditt bästa/finaste m...

Av Sakurachan - 28 april 2013 10:43

Här kommer teckningen du önska dig, furukawa C: Vilken min jag fick till xD...

Sök i bloggen

Presentation


Här bloggar jag mycket om min intresse för Japan och dess kultur och andra saker.

Hoppas ni gärna läser min blogg!

Fråga mig

14 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Bloggar

Besöksstatistik

Omröstning

Vad föredrar du, anime, manga eller manwha?
 Manga
 Anime
 Manwha

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards